Nasi Kerabu Kuah Tumis

Seperti yang semua tahu, nasi kerabu merupakan makanan kegemaran saya. Memang tak sah kalau datang Kelantan tak singgah makan nasi kerabu. Dalam episod terakhir Mat Salleh Cari Makan Kelantan, saya sempat untuk singgah ke sebuah kedai Nasi Kerabu yang popular di sekitar Kota Bahru Kelantan.

Nasi kerabu memang digemari orang masyarakat tempatan. Kalau di episod Mat Salleh Cari Makan Pantai Timur, saya sudah belajar macam mana nak buat nasi kerabu dari awal hingga akhir proses. Kali ini, saya akan belajar cara-cara untuk membuat kuah tumis nasi kerabu pula.

Memang sedap nasi kerabu di makan bersama kuah tumis, tambahan pula dengan lauk-pauk yang lain seperti kambing bakar, solok lada, jeruk bawang putih dan telur masin. Pada yang belum cuba makan nasi kerabu bersama kuah tumis, saya cadang untuk datang ke Lieniey Nasi Kerabu dan rasa sendiri kesedapan nya!

📍Lokasi » Lieniey Nasi Kerabu Tumis
Jalan Abdul Kadir Adabi, 15200 Kota Bharu, Kelantan
https://goo.gl/maps/z3YWPY1wp4x5twUe7

☎ 013-9503539

⏰ Waktu Operasi » Setiap hari dari 7.30 pagi hingga 2.00 petang

Laksam Kegemaran Neelofa!?

Mat Salleh Cari Makan Kelantan kembali lagi dan dalam episod ini saya akan mempelajari tentang makanan yang merupakan salah satu makanan popular di negeri Kelantan ini iaitu Laksam.

Laksam merupakan sejenis makanan yang diperbuat dari tepung beras dan dimakan bersama kuah campuran ikan dan santan. Proses untuk membuat laksam juga unik dimana bancuhan tepung beras tadi diletakkan didalam penutup periuk dan dikukus sehingga masak. Selepas ia mengeras, laksam digulung panjang dan akhirnya dipotong serong untuk dihidangkan.

Kebiasaannya laksam dimakan bersama ulam-ulaman seperti taugeh, kobis, timun dan dicampurkan dengan sedikit sambal. Rasa pekat kuah bersantan bersama sayur ulam yang segar membuatkan laksam mempunyai rasa yang unik dan tersendiri.

Laksam sesuai dihidangkan untuk sarapan pagi dan juga minum petang. Tak sah kalau ke Kelantan tapi tak singgah pekena laksam!

📍Lokasi » Laksam Special By-T
Jalan Raja Perempuan Zainab II, Kampung Belukar Lanjut Kumumin, 16100 Kota Bharu, Kelantan
https://goo.gl/maps/rHsdmzuDia5NCsVe6

☎ 013-9809343

⏰ Waktu Operasi » Ahad – Jumaat dari 3.00 petang hingga 10.30 malam (Tutup Sabtu)

Ikan Bekok Kak Pah, Macam Ikan Masin Tapi Bukan..

Mat Salleh Cari Makan Kelantan kini berada di Kedai Makan Ike Bekok Kak Pah dan Abe La untuk belajar cara pembuatan Ike Bekok yang merupakan makanan tradisi orang kampung di Tumpat, Kelantan.

Ike Bekok atau Ikan Bengkak merupakan pembuka selera makanan dalam kalangan masyarakat Kelantan dan makanan ini sudah popular sejak dahulu lagi! Proses untuk membuat ike bekok ni mengambil masa yang lama dari menyiang, direndam dalam air garam sehinggalah dijemur seharian.

Ada beberapa jenis ikan yang boleh digunakan untuk membuat ike bekok seperti ikan gelama, ikan kekek dan ikan cencaru.Ike bekok akan digoreng panas-panas dan terus dihidang bersama nasi putih panas. Boleh dimakan begitu saja ataupun dicicah bersama budu dan ulam-ulaman.

Memang terbaik! Jangan lupa singgah kalau berada berdekatan dengan Kedai Makan Ike Bekok Kak Pah Abe Lah. Confirm puas hati!

📍Lokasi » Kedai Makan Ike Bekok Kak Pah Abe Lah
Jalan Pantai Geting, 16200 Tumpat Kelantan
https://goo.gl/maps/kN3su2AniNmsm9FU8

☎ 019-9545426

⏰ Waktu Operasi » Rabu – Isnin dari 8.00 pagi hingga 2.30 petang (Tutup Selasa)

Ekor Cicak dalam Nasi Tumpang?

Mat Salleh Cari Makan Kelantan kembali lagi dan dalam episod kali ini saya berada di Pasir Hor, Kelantan untuk belajar cara pembuatan Nasi Tumpang atau lebih dikenali sebagai Nasi Tupe.

Nasi Tupe pada dahulunya merupakan makanan ruji bagi golongan-golongan nelayan dan petani kerana mereka memerlukan bekalan makanan yang mencukupi sewaktu bekerja. Dibungkus secara tradisional didalam kelonsong kon yang diperbuat dari daun pisang membuatkan Nasi Tupe ini lebih tahan lama berbanding dengan makanan-makanan lain.

Nama Nasi Tumpang ini sebenarnya diamabil dari kaedah pengisian dan susunan lauk-pauknya yang seolah-olah “menumpang” di antara satu sama lain. Lauk-pauk seperti serunding ikan, telur dan undang diletakkan secara selang-seli bersama nasi kapit.

Tak sah kalau datang ke Kelantan tak merasa Nasi Tupe. Rasalah sendiri keunikkan Nasi Tupe di Pasir Hor ini. Try sekali mesti nak lagi!

📍Lokasi » Nasi Tupang Pasir Hor
Lot 736, Belakang SK Pasir Hor, 15100 Kota Bharu Kelantan
https://goo.gl/maps/JCP9xZhQjTqQ4cd3A

☎ Call untuk tempahan » 013-9208662 / 019-9429559

⏰ Waktu Operasi » Sabtu – Khamis dari 8.30 malam hingga 12 malam (Tutup Jumaat)

Ayam Percik Yati Menjilat Jari!

Siri Mat Salleh Cari Makan Kelantan kini berada di Yati Ayam Percik, Kota Bharu. Ayam Percik merupakan makanan yang dimasak menggunakan daging ayam yang dibakar kemudian dilumurkan dengan kuah percik yang manis, pedas dan berlemak. Ayam Percik di Malaysia terkenal sebagai menu juadah di bulan puasa, tetapi di Kelantan telah menjadi kebiasaan untuk menikmati hidangan ayam percik pada hari-hari biasa.

Di Kelantan, menu ayam percik kebiasaannya dimakan bersama nasi kerabu atau nasi putih. Tetapi boleh juga dimakan bergitu sahaja (ayam dan kuah). Terdapat beberapa pilihan makanan lain seperti ikan percik, daging bakar, kambing bakar, lidah bakar ada di jual di Kedai Makan Yati Ayam Percik. Jom singgah dan rasakan sendiri ke enakkan ayam percik di Kelantan ini.

📍Lokasi » Yati Ayam Percik
Jalan Long Yunus, 15200 Kota Bharu Kelantan
https://goo.gl/maps/fxuYGPnQB92dzvt89

☎ 09-7479867

⏰ Waktu Operasi » Dibuka setiap hari dari 10.30 pagi hingga 6.30 petang

Serunding Kg Laut Paling Sedap di Malaysia?

Siri Mat Salleh Cari Makan kini kembali dengan makanan-makanan tradisional dan unik di Kelantan.

Jelajah Mat Salleh Cari Makan Kelatan kali ini bermula di sebuah kampung yang cukup terkenal dengan perusahaan Serunding.

Saya kini berada Kampung Laut, Tumpat dan berjumpa dengan Abg Fahmi untuk belajar lebih mengenai proses pembuatan Serunding. Serunding dibuat dengan menggunakan daging lembu atau ayam dan gabungan rempah ratus yang dimasak sehingga kering.

Proses membuat serunding mengambil masa yang lama dan memerlukan teknik kemahiran teknik yang khusus. Boleh bertahan sehingga 8 bulan jika dimasak dengan betul. Terdapat pelbagai jenis serunding seperti serunding ayam, daging dan ikan.

Pada bulan puasa dan hari raya, serunding menjadi salah satu makanan yang popular dan senang dijumpa. Menu serunding ini boleh dijadikan sebagai makanan tambahan dan boleh dimakan bersama nasi, pulut, lemang, roti dan sebagainya. Ia akan melengkapkan rasa untuk masakan tersebut.

📍Lokasi » Fahmi Serunding Enterprise Hulu Pasar Kampung Laut 1, 16040 Tumpat Kelantan https://goo.gl/maps/VEKsJDM85VuqbBjb8

☎ 09-7257015 Order di whatsapp » 017-9323055

⏰ Waktu Operasi » Dibuka setiap hari dari 8 pagi hingga 8 malam

🏨 Booking Hotel Perdana Kota Bharu https://www.hotelperdanakotabharu.com Jangan lupa untuk buat tempahan bilik anda sekarang!

Resepi Nasi Kerabu Sedap

Nasi Kerabu merupakan hidangan yang terkenal di seluruh Kelantan. Tak sah makan nasi kerabu tanpa budu. Selepas melawat perusahaan Budu Cap Ketereh di Rantau Panjang, Kelantan, Rhys singgah ke Kampung Pulau Belacan untuk mempelajari lebih lanjut proses pembuatan Nasi Kerabu pula.

Tonton video Proses Pembuatan Budu Cap Ketereh

Nasi Kerabu Kg. Pulau Belacan: https://goo.gl/maps/Nxm3RFqQYsBe1uQw7

Senarai Harga:
Nasi Kerabu Ayam Bakar: RM 4.00
Nasi Kerabu Daging Bakar: RM 5.00
Nasi Kerabu Kambing Bakar: RM 8.00

Bakar Akok Dengan Sabut Kelapa

Negeri Kelantan memang terkenal dengan kepelbagaian kuih muih yang sangat enak. Antara kuih yang terkenal di Kelantan adalah kuih akok. Ramuannya sama sahaja dengan bahulu, yang berbeza adalah nisbah antara ramuan tersebut sahaja.

Akok merupakan sejenis kuih yang berasaskan telur, santan dan tepung. Dibancuh bersama gula melaka dan daun pandan, akok dimasak secara tradisonal menggunakan sabut kelapa sebagai bahan bakar. Sabut kelapa tersebut apabila dibakar menghasilkan asap yang beraroma menghasilkan kuih akok yang lebih wangi dan sedap.

Sedia maklum, kepelbagaian hidangan tradisional orang Melayu sememangnya bertunjangkan tumbuhan pokok kelapa. Menggunakan santan sebagai ramuan utama, sabut biji kelapa tersebut dijadikan pula bahan bakar. Tiada pembaziran dalam proses memasak kuih akok ini.

Saya ke gerai kuih Kak Nab, yang terletak berhadapan stesen minyak Petron, Kampung Kepulau, Tumpat untuk mempelajari proses pembuatan kuih akok.

Mat Salleh Masak Budu?

Budu merupakan sejenis pekasam yang dibuat menggunakan ikan bilis. Makanan tradisional ini terkenal di negeri-negeri pantai timur Malaysia dan juga negero-negeri selatan Thailand. Tanya sahaja warga Kelantan, pasti mereka suka kan budu dan menjadikan budu sos wajib di atas meja makan.

Saya ke kilang budu terbesar di Malaysia iaitu Budu Cap Ketereh. Kilang yang berusia 40 tahun ini diasaskan Encik Ismail. Beliau ingin menyelesaikan masalah lambakan ikan bilis ketika itu dan beliau mengusahakan pengeluaraan budu secara komersial. Bermula dengan 1-2 dozen botol sahaja sehari, hari ini kilang budu cap ketereh mengeluarkan ribuan botol sehari dan memasarkannya di seluruh Malaysia.

Jom belajar proses pembuatan budu dan apa agaknya rasa budu? Saya suka atau tak?

Kawe nok make nasi kerabu…

Hari ni saya nak tunjuk korang video saya cari nasi kerabu sangat sedap di KL. Saya juga cuba “kecek kelate” (cakap loghat Kelantan)

Antara nasi kerabu saya pernah makan, yang ni salah satu paling sedap. Saya suka kedai ni sebab dia masih dimasak secara asal dan tradisional. Yang penting, untuk jadikan nasi warna “biru” dia tak guna perwarna, dia masih guna “bunga telang”

Korang nak tahu maklumat lanjut pasal nasi kerabu ni, dan tengok saya kecek kelate? Jom tengok video! Tengok di bawah ni..

p.s. Juga ada guest appearance dari seorang “minah salleh” boleh cakap bahasa melayu!